Outsert techniek

Outsert techniek

Outsert techniek. Stijfheid van metaal – vormvrijheid van kunststof.

Wij combineren het montage spuitgieten met de hybride technologie en produceren hoog integratieve onderdelen. Rationeel in één spuitgietcyclus.

Belangrijkste toepassing is de fijnmechanische module. In het spuitgieten assembleren wij beweeglijke en onbeweeglijke functionele elementen van kunststof op gestanste of gesneden metalen printplaten. De functionaliteit bepaalt de constructie van de pasvorm.

Gefixeerde montage. Een stevig bevestigt basisonderdeel zit of vastgemaakt door een rond gestanste opening met draaizekering of het zit vastgemaakt in een aslager. Typische functies zijn aanslagen, opnames, verstijvingselementen, inserts, glijlagers, veerelementen, fixeerringen, doorvoeringen, consoles, snaphaken en nokken.

Draaibaar gemonteerd onderdeel. Een basisonderdeel in een rond gestanste opening is draaibaar. Typische functies zijn draaiknoppen, hefbomen, nokkenschijven,  actuatoren en tandwielen.

Beweegbaar gemonteerd onderdeel. Een basisonderdeel in een recht of gebogen constante sleuf kan beweegbaar zijn. Typische functies zijn glijblokken, pallen of vergrendelingen.

Naar behoefte worden stansdelen, persdelen en buigdelen van verschillende grondstoffen als printplaat verwerkt. Typische print grondstoffen zijn aluminium, CFK, koper, messing of staal. Innovatieve modules ontstaan door uitbreiding met het meer componenten spuitgieten of inserttechniek.

Lasermarkeren

Nauwkeurige lettertypes. Lasermarkeren van kunststof onderdelen.

Lasergravures hebben een aan het materiaal van het kunststofdeel vergelijkbaar weerstandsvermogen. Zij zijn veegvast en duurzaam. Lasergravures kunnen in een hoog tempo gemaakt worden en gelijktijdig individueel zijn.

Het laserbranden wordt door modificering van de kunststoffen mogelijk. Materiaaltype, lettertype en het contrast bepalen het proces. Meestal voegen wij al voor de productie van de kunststof onderdelen speciaal afgestemde additieven aan de grondstof toe. Zo begint al voor de productie van het kunststofdeel de voorbereiding voor een hoogwaardige lasergravure. Gericht activeren wij deze met de energie van de in het kunststof oppervlak binnendringende laser, de gravure wordt zichtbaar.

Kunststof aandrijving

Kunststof aandrijving met POM-tandwielen

Snel schakelen. Fijnmechanische techniek met kunststof tandwielen in rechte tandwieloverbrenging.

Het schakelmechaniek van een muntautomaat ontvangt op verschillende vlakken impulsen en zendt met grote snelheid orders uit.

In elke verkoopautomaat en ticketapparaat met muntinworp is een muntautomaat geïnstalleerd, complexe apparaten met testelektronica en mechanica.

De centrale rechte tandwieloverbrenging neemt de implementatie van de testresultaten over. Deze bestaat uit precisie-tandwielen met de kleinste modules. De bovenste schakelmof vervoert de gecontroleerde en geïdentificeerde munten veilig en snel in de daarvoor bestemde gleuf. 

De kunststof tandwielen worden in grote aantallen gemaakt. Wij gebruiken efficiënte meervoudige spuitgietmatrijzen met hot runner-systemen. De matrijsnesten met de tandwielcontouren voor de rechte tandwielen worden van slijtvast staal gemaakt. De desbetreffende tandvorm is in de module voor krimp gecorrigeerd.

Spuitgegoten gereedschapsdrager vervangt assemblage

Drager met aangebrachte gereedschapsmagazijnen

Een spuitgietdeel vervangt gehele samenstelling. Gereedschapsdrager voor bewerkingscentra in fijnmechanica.

De gereedschapsdrager van frees- en boorgereedschappen was oorspronkelijk een samenstelling van 34 afzonderlijke onderdelen. Wij hebben het concept veranderd en het productieproces van de gereedschapsdrager naar Thermoplastisch SchuimGieten (TSG) omgesteld. Als materiaal hebben wij voor het schokbestendige en maatvaste styreen-butadieen (SB) gekozen. Dit levert robuuste en buitengewoon maatvaste producten op.

Wij zijn erin geslaagd, alle afzonderlijke onderdelen te vervangen door een functioneel geïntegreerd kunststof onderdeel. Daarmee werd het eigen gewicht van de gereedschapsdrager gereduceerd en binnen het vooropstelde totaalgewicht kon het laadvermogen van 10 naar 14 magazijnen per drager verhoogd worden.